Lean: vijf tips om te beginnen

Een lean secretariaat: dat willen we allemaal wel. Maar waar moet je beginnen met verbeteren? Marianne Smits, schrijver van het boek ‘Doen wat ertoe doet’, geeft 5 praktische tips.

Tip 1: Agendabeheer optimaliseren
Het maken van afspraken hoort bij de kerncompetenties van een managementondersteuner. Toch gaat er op ieder secretariaat veel tijd verloren wanneer afspraken moeten worden verplaatst, omdat essentiële gegevens ontbreken in de afspraak. Het is daarom handig om een aantal spelregels te hanteren bij het maken van afspraken in de agenda.

Tip 2: Digitaal documentbeheer
Aan het zoeken naar informatie die je hebt gezien maar die je niet kunt vinden, besteedt de gemiddelde werknemer meer dan 25 minuten per dag. Dat is meer dan twee werkweken per jaar. Organiseer je op een juiste manier het documentbeheer, dan verdien je dus harde euro’s voor je werkgever.

Tip 3: Vergadertijd verkorten
Managers besteden gemiddeld een derde deel van hun werktijd aan vergaderen. Het is maar de vraag hoe effectief al deze overleggen zijn. Dragen ze bij aan het doel waar je organisatie of afdeling voor staat? Jij als managementassistent kunt handvatten geven om de vergadertijd te reduceren en de effectiviteit te verhogen.

Tip 4: Fysiek indien nodig, digitaal waar het kan
Het plannen van een spoedbijeenkomst met meer dan drie personen is op veel secretariaten een grote uitdaging. Thuiswerkdagen, vrije dagen, opa- of omadagen of simpelweg andere afspraken plus reistijd maken het soms bijna onmogelijk snel te handelen. Denk anders: organiseer een videovergadering. Dit bespaart reistijd en kan vanaf elke locatie. De deelnemers hoeven dan niet meer te reizen. Dit bespaart tijd (en geld). Skype (voor bedrijven) of Facetime maken het gemakkelijk om zo’n meeting te organiseren, zowel voor het secretariaat als voor de deelnemers.

Tip 5: Weg met de bureaucratie
Er zijn allerlei hulpmiddelen ontwikkeld die logisch en nuttig leken. Denk bijvoorbeeld aan het formulier voor het vastleggen van functioneringsgesprekken. Vaak zijn ze ontwikkeld om een ‘handvat’ te hebben voor het voeren van een gesprek. Inmiddels is bij sommige organisaties een P&O-functionaris belast met het bijhouden welke manager nog hoeveel van deze formulieren moet indienen. In plaats van inhoudelijk te checken of tijdens het gesprek de juiste onderwerpen zijn besproken. Dit kan toch niet de bedoeling zijn.

Tips om die bureaucratie te voorkomen:

  • Start samen met je collega-managementondersteuners een inventarisatie van formulieren of andere ‘hulpmiddelen’.
  • Bekijk vervolgens of ze nog een doel dienen, dus nog van toegevoegde waarde zijn.
  • Bedenk of het een en ander niet eenvoudig digitaal te maken is.
  • Zijn de hulpmiddelen overbodig geworden, communiceer dit dan en laat ze vervallen.


Bovenstaande tips komen uit het boek van Marianne Smits, Doen wat ertoe doet, leaner werken op het secretariaat.

Bron: secretaressenet