Online meeting? Houd rekening met deze etiquettes

Vandaag de dag maken we veel gebruik van digitale kanalen om met elkaar te communiceren. Houd er rekening mee dat dergelijk virtueel werkoverleg ook zo zijn eigen regels heeft. In dit artikel hebben we een aantal “regels” voor je op een rij gezet.

Demp je microfoon
Ben je niet aan het woord? Demp dan even je microfoon. Zo krijgen achtergrondgeluiden geen kans. Een goede regel is overigens ook om met elkaar af te spreken dat niemand (behalve de notulist) het toetsenbord gebruikt tijdens de meeting. Het geluid van het toetsenbord werk vaak storend. En als iedereen dat gaat doen, dan heb je kans dat het een concert van typegeluidjes gaat worden…

Spreek luid en duidelijk
Zet je schroom aan de kant. Spreek luid en duidelijk. Niets is zo vervelend als je moet luisteren naar murmelende of zacht pratende collega. Vraag bij het begin van de meeting aan je collega’s of je goed verstaanbaar bent. Doe dat over en weer met al je collega’s. Een soort van een soundcheck dus…

Leestip: ga je een online meeting opzetten met behulp van Zoom? Lees dan dit artikel.

Blijf waar je bent
Als je een werkoverleg hebt op kantoor, ga je er halverwege toch ook niet plots vandoor om wat later doodleuk de meetingroom weer binnen te wandelen? Blijf dus op je stoel zitten en stop met wriemelen en/of opstaan, want daar creëer je echt veel onrust mee.

Kleed je aan
Kleed je aan zoals je dat normaal ook op kantoor zou doen. Het mag best ietsje informeler, maar vermijd je favoriete (maar tot op de draad versleten) slobbertrui of erger nog: je pyjama. Thuis of niet: je bevindt je in een professionele context.

Bron: regiotalen.be en secretaressenet